VPI  HW-40VPI  HW-40VPI  HW-40VPI  HW-40VPI  HW-40

Gramofon VPI HW-40
40th Anniversary

Celebrujemy 40 lat niezrównanej amerykańskiej analogowej jakości: produkowany w limitowanej serii 400 sztuk, nowatorski gramofon VPI HW-40 z napędem bezpośrednim brzmi równie wspaniale jak wygląda.

Zaangażowanie założyciela i głównego projektanta VPI, Harry’ego Weisfelda, w badania i prace rozwojowe dotyczące analogu przyniosło ogromne postępy zarówno w dziedzinie tradycyjnej jaki nowoczesnej inżynierii. Nigdzie nie jest to tak widoczne jak we wspaniałym gramofonie HW-40 z napędem bezpośrednim. Wzornictwo bazuje na pierwszych gramofonach VPI. Gramofon jest jednak dużo bardziej  elegancki, a drewniane panele boczne nadają klasycznego stylu. Całkiem nowy silnik napędu bezpośredniego zapewnia niewzruszoną stabilność prędkości. Kołysanie i drżenie to przeszłość. Charakteryzujący się wysokim momentem obrotowym silnik HW-40 startuje i zatrzymuje się bardzo sprawnie. Ramię Fatboy z łożyskiem kardanowym wykorzystuje firmową technologię druku 3D ósmej generacji i specjalnie sprowadzane z Japonii łożyska ABEC-9. Chassis, przód oraz tył są wykonane z obrabianego maszynowo litego aluminium o grubości ¾ cala i połączone z plintą z warstwą tłumiącą. Wszystkie śruby są montowane w ślepych otworach gwintowanych dla zachowania nieskazitelnej estetyki. Żaden szczegół nie został pominięty. Zapraszamy do zapoznania się z przedstawionymi poniżej specyfikacjami technicznymi, zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi i wysokiej jakości podzespołami. Możecie być pewni, że HW-40 reprezentuje szczytowy poziom analogu z bezpośrednim napędem i odtwarza płyty winylowe z aksamitną gładkością, urzekającą dokładnością, potężną mocą, laserową ostrością i niezawodną wyrazistością sięgającą obszarów najniższego basu. Przy tak niskim poziomie szumów aż trudno uwierzyć, że gramofon obraca płyty. Niepożądane drgania i rezonanse są pochłaniane jak przez gąbkę. Gratulacje dla Harry’ego i wszystkich w zespole VPI. Za następne 40 lat. Z dumą oferujemy naszą 100% Gwarancję Satysfakcji na gramofon stworzony dla nowej złotej ery analogu.

 

Zalety silnika napędu bezpośredniego HW-40

HW-40 wykorzystuje nowo zaprojektowany, bardzo silny a zarazem bardzo cichy silnik napędu bezpośredniego. Cewki silnika są wykonane z litych miedzianych przewodów o kwadratowym przekroju i zatopione w kompozytowym materiale dla większego tłumienia. Wysokoprecyzyjny, wysokosprawny silnik z dużym momentem obrotowym (gramofon uzyskuje swoją prędkość w czasie poniżej jednej sekundy) zapewnia też znakomite chłodzenie i prawie optymalne oddziaływanie przewodników elektromagnetycznych w obwodzie magnetycznym. Oprócz tego eliminacja żelaznego rdzenia z cewki pozwala na uniknięcie materiałów magnetycznych w konstrukcji. Ta ostatnia cecha, a także ukształtowanie cewki w postaci litery V prowadzi do eliminacji nierównomierności momentu obrotowego spotykanej w tradycyjnych silnikach napędu bezpośredniego. Owocuje to bezprecedensową równomiernością obrotów i prawie niemierzalnym kołysaniem i drżeniem.

 

Niesamowita Sprawność i Znakomity Moment Obrotowy

Napęd bezpośredni HW-40 osiąga sprawność 93% oraz moment obrotowy 2.68 Nm/sec. Można rozpędzić 11 kilogramowy talerz do pełnej prędkości lub go zatrzymać w ciągu jednej sekundy. Zespół silnika HW-40 jest frezowany z litego aluminium 6061 i precyzyjnie połączony z rotorem, statorem, a także łożyskiem talerza, co tworzy zintegrowany system napędowy minimalizujący wibracje i szumy. Zespół silnika ma pięciopunktowe mocowanie, łączące go z górnym panelem obudowy.

 

Zaawansowane technicznie elementy silnika

Cewki statora silnika HW-40 są wykonane z miedzianego drutu o kwadratowym przekroju. Drut jest zatopiony w wysokotemperaturowym materiale kompozytowym, aby uzyskać lepsze tłumienie.  Cylindryczna konstrukcja statora przeciwdziała też uginaniu pod obciążeniem, co ma miejsce w cewkach na podłożu. Ta konstrukcja zapewnia też znakomite chłodzenie i niemal optymalną interakcję przewodników elektromagnetycznych w obwodzie magnetycznym. Unikalny, pozbawiony żelaza zespół cewki eliminuje materiały magnetyczne ze swojej konstrukcji. Poza tym cewki statora mają konstrukcję o profilu litery V. Te rozwiązania wygładzają następujące w trakcie obrotu przejścia od bieguna do bieguna, eliminując nierównomierności właściwe dla prostszych silników napędu bezpośredniego. Dodatkowo magnesy rotora są tak ukształtowane aby wygładzić wsteczną siłę elektromotoryczną (back EMF) ze statora kiedy następuje przejście od bieguna do bieguna. To rozwiązanie zmniejsza wymagania wobec układów sterujących silnikiem i względem układów zasilania. Wszystkie wymienione komponenty silnika o wąskiej szczelinie dają bezprecedensową gładkość obrotów i prawie niemierzalne kołysanie i drżenie.

 

Projekt silnika godny flagowego gramofonu

Ponieważ firma VPI zachowała komponenty oryginalnego silnika BLDC z modelu Classic Drive, skoncentrowano się na mechanicznym projekcie nowego silnika. Pracując z inżynierami z zakładów mechanicznych, a także korzystając z doświadczeń Harry’ego Weisfelda przy pracy nad konstrukcją modelu Direct,  jako pierwszy krok wykonano projekt masywnej obudowy do mocowania zespołu statora. Kubełkowata obudowa jest wykonana z maszynowo obrabianego bloku aluminium T6061. Projekt zoptymalizowano aby uzyskać solidną platformę dla statora i kanalizować powstające w silniku wibracje, które są pochłaniane przez półcalową, tłumioną plintę z MDF i aluminium przy pomocy solidnego, pięciopunktowego mocowania. Zespół rotora/magnesu jest wciśnięty w aluminiową piastę podtrzymującą talerz. On także jest wyfrezowany z litej bryły. Obudowa piasty zapewnia tłumienie, absorbując i rozpraszając wibracje w swojej masie. Talerz jest tak zaprojektowany by połączenie z piastą było pewne, tłumienie było poprawione, a zarazem łatwo można go zdemontować do transportu. Piasta rotora jest precyzyjnie obrobiona by utrzymać 100-milimetrowy obrotowy enkoder, który przy pomocy 2500 sygnałów na jeden obrót zapewnia sprzężenie zwrotne dla wzmacniacza servo. Przy prędkości obrotowej 33RPM, daje to ekstrapolowaną rozdzielczość 1423 impulsy/sek., co przyczynia się do ekstremalnie niskiego kołysania i drżenia oraz wyjątkowej dokładności prędkości gramofonu.

 

Elektronika Servo i Oprogramowania Sterowania Silnikiem 

Firma z której pochodzi elektronika sterująca silnik należy do wiodących na rynku. Historycznie gramofony VPI cechowały się poprawą fundamentu i czystości muzyki wraz ze wzrostem momentu obrotowego. Z tą ewolucją wiązało się wykorzystywanie masywnych talerzy, zwielokrotnionych pasków, kół zamachowych, podwójnych kół zamachowych, a także podwójnych silników w modelach z napędem rolkowym. Przy opracowaniu silnika HW-40 uwaga była skoncentrowana na zwiększeniu momentu obrotowego i poprawie stabilności obrotów bez pogorszenia poziomu szumów. Pojawiło się wyzwanie projektowe wynikające z tego, że wykorzystany został silnik, który jest mocniejszy i bardziej wydajny przy prędkości obrotowej 2-3 tysiące obr/min, a pracuje z prędkością 33 obr/min. Po dodaniu masy i bezwładności 27-funtowego talerza zarządzenie sygnałem sterującym w taki sposób by osiągnąć założone cele dotyczące momentu obrotowego i stabilności prędkości przy zachowaniu niskich szumów napędu było trudne do osiągnięcia. Ścisła współpraca VPI z inżynierami pracującymi nad sterowaniem silnika oraz monitorowanie/słuchanie szumu silnika przy pomocy niezmodulowanych płyt pozwoliło na dopracowanie napędu silnika dla zapewnienie wysokiego momentu obrotowego i cichej pracy. 

 

Wyjątkowa Izolacja

W VPI zajęto się dwoma szczególnymi zagadnieniami związanymi z izolacją HW-40. Po pierwsze zapewniono wysoką izolację od wibracji przenoszonych strukturalnie i przez powietrze. Po drugie schludnie zintegrowano izolację w szatę wzorniczą gramofonu. Po sprawdzeniu tuzinów prototypów i niezliczonych materiałów izolacja gramofonu przybrała ostateczną formę. HW-40 to pierwszy gramofon VPI, który korzysta z tych prac. Dzięki kombinacji wzmocnionych kompozytowych podkładek absorbujących połączonych z poziomymi izolatorami niskiej twardości oraz ich mocowaniem, zawieszenie HW-40 współpracuje z masą gramofonu zapewniając znakomitą szerokopasmową izolację zarówno w osi pionowej jak i osi poziomej. Elastomerowe, kompozytowe podkładki zapewniają wysokie pochłanianie energii przy ściśnięciu poniżej 10%. Żadne plastyfikatory nie mają interakcji z powierzchniami obudowy. Kombinacja i sposób wykonania elementów składowych konstrukcji gwarantują powtarzalne i długotrwałe osiągi systemu izolacji. Brzmieniowo przekłada się to na lepsze ogniskowanie i wyrazistość basu oraz niższej średnicy.

 

Historia VPI

Rok 1978. Indeks Dow Jones osiągnął 805 punktów. Stopy oprocentowania wynosiły 11.75%. Galon benzyny kosztował 78 centów. Przeciętny dom miał cenę $55,000. Wśród gier wideo dominował tytuł Space Invaders. Telewidzowie polubili "Statek miłości" ("The Love Boat") a dzięki Saturday Night Fever cały kraj ruszył do dyskotek. Ale jeszcze większa wiadomość czekała audiofilów. W 1978 roku Harry i Sheila Weisfeld założyli VPI. Pełni poświęcenia dla sprawy jakości odtwarzania winyli, Weisfeldowie prowadzili swoją firmę zarówno w dobrych, a czasami także trudnych, czasach. Opierająca się na niezachwianej wierze w korzyści z analogowego toru sygnałowego i w jakość amerykańskiego wykonawstwa, firma VPI kwitła. Całkiem niedawno, Harry wciągnął do zespołu swojego młodego syna, Mathew. Zespół ojciec-i-syn połączył swoje umiejętności aby opracować najlepiej brzmiące gramofony w historii firmy. To prowadzi nas do HW-40. Składa on ukłon przeszłości i jednocześnie korzysta z współczesnych zaawansowanych technologii. Jawi się jako konstrukcja ponadczasowa. Prawdziwy kamień milowy. Mamy nadzieję, że będziecie mieli okazję zapoznać się z dziełem Harry’ego i Mata. A jeśli zostaniecie Państwo posiadaczami jednego z nich, będziecie mogli się czuć częścią rodziny VPI.

 

Główne cechy HW-40  40th Anniversary

  • Limitowana produkcja 400 sztuk na cały świat
  • Wewnętrznie tłumione chassis (front, tył, góra) z litego, obrabianego maszynowo aluminium 6061 o grubości 3/4"
  • Panele boczne z litego, czarnego dębu
  • Nowy silnik napędu bezpośredniego z przyciskami sterującymi Start, 33 1/3 RPM oraz 45RPM
  • Nowa wersja 12-calowego, drukowanego w 3D ramienia Fatboy Gimbal z łożyskiem kardanowym, precyzyjną regulacją, solidnym pokrętłem i płynnym przejściem od profilu okrągłego do trójkątnego dla redukcji rezonansów
  • Nowe ułożyskowanie kardanowe z japońskim łożyskami ABEC-9 ze stali nierdzewnej dla minimalizacji tarcia
  • Ramię z regulowaną przeciwwagą na gwintowanym wale dla perfekcyjnego ustawienia VTF
  • Zdejmowalna podstawa ramienia z obrabianego maszynowo aluminium
  • W pełni wewnętrzne układy zasilania i sterowania, żadne dodatkowe elementy nie są potrzebne
  • Wszystkie śruby wkręcane w ślepe otwory gwintowane dla nieskazitelnego wyglądu
  • Załączona zdejmowalna pokrywa na zawiasach
  • Okablowanie Nordost Reference 
  • Wyprodukowany w U.S.A.

 

Specyfikacja:

  • Materiały Chassis: Aluminium i lity czarny dąb (barwiony)
  • Typ i rozmiar talerza: 12-calowy talerz aluminiowy, masa 11 kg
  • Załączone ramię: JMW-12 Fatboy Gimbal z łożyskiem kardanowym
  • Typ napędu: Napęd bezpośredni
  • Moment obrotowy silnika: 2.68 Nm/s
  • Czas Startu/Zatrzymania: 1 sekunda
  • Monitorowanie prędkości: 2,500 impulsów/obrót
  • Wymiary: 56x43x25.5 cm
  • Masa: 32 kg